Věnujete se copywritingu? Pak určitě víte, že jenom o výběru slovíček to není. Dobrý copywriter by toho měl znát podstatně víc. Co vyžaduju od svých copywriterů já a jak se i vy můžete posunout tak, aby vaše texty byly pro klienty skutečně přínosné? To vám za okamžik prozradím.
Když jsem naposledy hledala do svého týmu nové copywritery, měla jsem jasno. Můj inzerát začínal slovy: „Hledám copywritera? Nejspíš jo, asi se to tak dá nazvat. Ale je to pro projekt, kde vám nebude stačit to, že „moc rádi píšete. “
Už se totiž v oboru pohybuju přes deset let a přestávám si být jistá, že lidé, které hledám, se nazývají copywritery. Já vlastně nechci, aby mí copywriteři byli nadšení psavci a grafomani. Chci, aby byli trochu analytici a taky detektivové. Investigativní žurnalisté a nadšení zvědátoři. Aby dokázali v tématu pro text objevit prostor, který nikdo jiný nevidí. Proto je třeba mít v rukávu víc znalostí.
Dobrý copywriter by měl umět pracovat s analytickými nástroji, které mu řeknou víc o tématu, kterému se má věnovat. Měl by umět analyzovat již popsaná témata na webu klienta a zjistit, kde je v nich mezera a prostor pro aktualizaci. Případně u zcela nových textů používat nástroj na analýzu klíčových slov, která ale umí nabídnout i pohled do long-tailových frází a často kladených otázek.
Dobrý copywriter by se neměl bát zvednout telefon a svého klienta vyzpovídat. Pro kvalitně napsaný text je naprosto stěžejní, abyste pochopili tonalitu klientovy značky nebo se do něm během hovoru vcítili natolik, že pochytíte jeho oblíbené termíny a slovní spojení, která následně použijete. Musíte si umět připravit otázky z praxe, které váš text zase posunou dál a zajistí klientovu spokojenost.
Jak si ale zjistit zajímavá témata, o kterých psát? To je otázka na samostatný článek. Rozhodně se vám hodí znalost angličtiny, protože v českém rybníku těch veřejně dostupných relevantních informací moc není. Další světový jazyk už je jen výhodou. Spousta nápadů se skrývá ve videích na YouTube nebo v oborových skupinách. Musíte umět ale informace rozlišovat a umět vypátrat opravdu spolehlivé zdroje. Všechno, co píšete, je potřeba mít ověřené.
Příprava na téma, tak, aby bylo skutečně perfektně zpracované, lidé ho rádi četli a vyhledávače nadšeně doporučovaly, musí být rozhodně delší než samotné psaní článku. A navíc – dobře sepsané téma snese i pár výplňových slovíček nebo otřepaných frází, věřte mi.
Svoje copywritery po nástupu vždy školím na to, jak se vypracovat a v přípravě na text zlepšit. Máme propracované to-do listy, díky kterým nezapomenete ani na jeden aspekt skvěle napsaného článku.
Pokud se chcete i vy v tomto ohledu zlepšit, dejte mi vědět. Ráda vás naučím víc o tom, jak v copywritingu pracovat se zásadami EEAT a Topic Clusterem nebo sestavím školení na míru vašim požadavkům.